Onze werking

Drie pijlers

1. Bemiddelen

In essentie doen we aan ‘matchmaking’ tussen werkgevers en werkzoekende. Vertrekkend vanuit de vraag en de behoeften van de werkgever, proberen we voor elke werkzoekende een geschikte vacature te vinden en voor elke vacature een geschikte kandidaat. We willen alle werkzoekenden en andere niet-actieve burgers op de arbeidsmarkt maximaal op maat activeren, om hen duurzaam in te schakelen op de arbeidsmarkt.

2. Opleiden

Om een geslaagde match te vinden tussen ‘mens’ en ‘werk’, moeten we de talenten van onze werkzoekenden goed aanduiden en ontwikkelen. Voor het erkennen en ontwikkelen van competenties hebben we verschillende opleidings- en begeleidingsmogelijkheden.

3. Loopbaan

Werkende burgers vinden in ons een loopbaanpartner met een aangepaste dienstverlening. Via begeleiding, advies, informatie en opleiding stimuleren we werknemers en zetten we hen op weg om het beste te halen uit hun loopbaan.

VDAB in de prijzen

Onze werking werd het afgelopen jaar bekroond met een aantal prijzen. Een eer die we trots met onze medewerkers en partners delen!

Regionale Overheidsdienst van het Jaar

Op 3 maart 2015 werd VDAB verkozen tot ‘Vlaamse Regionale Overheidsorganisatie van het Jaar’. De verkiezing is een initiatief van Ernst & Young, de kranten De Tijd/ L’Echo en BNP Paribas Fortis. De juryleden gingen op zoek naar een overheidsorganisatie die zich onderscheidt in klantgerichtheid, strategie, effectiviteit & efficiëntie en duurzaamheid.

Met zijn verkiezing tot ‘Regionale Overheidsorganisatie van het Jaar’ treedt VDAB in de voetsporen van de VRT die de prijs vorig jaar in ontvangst mocht nemen. Andere genomineerden in deze categorie waren De Singel Internationale Kunstcampus en de Flanders Investment & Trade - Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen (FIT-VLAIO).

K2A

Van het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg kreeg VDAB in juli 2015 het K2a-label. Daarmee behoren we tot de kopgroep van bedrijven en organisaties die zich op Europees niveau met elkaar vergelijken op basis van het EFQM-model (European Foundation for Quality Management). Tussen november 2014 en midden februari 2015 maakte een team van assessoren een doorlichting van onze organisatie. Zij spraken met zo’n 120 collega’s. Alle aspecten van onze werking kwamen aan bod: van de kwaliteit van onze leidinggevenden, partnerschappen, tot de inzet van onze medewerkers en middelen. Zij namen ook onze belangrijkste resultaten van de afgelopen drie jaar onder de loep: van klantentevredenheid tot kernresultaten.