Arvastat

Als kenniscentrum voor de arbeidsmarkt beschikt VDAB over een schat aan informatie. Stap voor stap stellen we die gegevens beschikbaar aan het publiek met ‘open data’. Daarnaast lanceert VDAB de vernieuwde Arvastat, onze publieke zoekmachine voor werkzoekende- en vacaturecijfers. Deze cijfers steken nu in een modern en interactief kleedje. Het maakt VDAB uniek. Meer dan 400 miljoen cijfers over de arbeidsmarkt publiek beschikbaar maken in een fractie van een seconde, dat zijn heel veel data en informatie verpakt in één toepassing.

Arvastat 2.0

Open data is niets anders dan het ter beschikking stellen van ruwe data zodat ook anderen daar vrij gebruik van kunnen maken. Data van overheden zijn publieke eigendom, dat is het idee. Maar als dienstverlener doet VDAB meer. Niet alle individuen en organisaties hebben de technische expertise om open data te gebruiken. VDAB wil dat o.a. alle lokale besturen de nodige arbeidsmarktinformatie kunnen vinden voor hun lokaal arbeidsmarktbeleid. Ook journalisten moeten in VDAB-data kunnen grasduinen voor hun analyses en berichtgeving. Daarom lanceerden we de vernieuwde Arvastat: dé online-toepassing voor iedereen die op zoek is naar de meest relevante en de meest recente werkzoekenden- en vacaturecijfers in  Vlaanderen. Wij streefden naar visuele aantrekkelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en volledigheid. Vroeger stonden tabellen centraal, nu kun je met enkele muisklikken op interactieve kaarten en grafieken de gewenste cijfers vinden. Van doelgroepen en sectoren, van de jongste maand of 15 jaar geleden.

Neem zelf een kijkje op arvastat.vdab.be